Mareridt i kravlegården. Interview med Krillbite Studio.

Bragt i Gameplay Magazine, april 2013

Mareridt i kravlegården

I norske Krillbite Studios kommende spil Among The Sleep, vækkes monsteret under sengen til live. I spillet styrer man et 2-årigt barn, der vågner op i sin kravlegård midt om natten til mærkelige lyde i huset. Verden er stor og farlig og mor er langt væk. Med en 2-årigs krop er selv en dør en større forhindring, der kræver at man bruger det højt interaktive miljø, fx ved at hive en stol hen til døren eller hive skuffer ud og bruge dem som trapper.

Krillbite udgav for næsten præcis ét år siden en video med en kort uddrag fra spillet på YouTube, som blev et mindre viralt hit med omkring 900.000 visninger. I videoen ser man barnet, som enten kan kravle hurtigt eller gå vraltende og langsomt, gå på opdagelse i huset. Man hører det trække vejret hurtigt når det løber hen ad stuegulvet, man hører huset knirke og knage, ser fjernsynet tænde og bader stuen i lys, ser lamperne tænde og slukke pludselig, alt imens mørk uhyggelig musik kører i baggrunden. Det giver en kuldegysninger bare at se en anden spille og især det uhyggelige lyddesign og den fysisk sårbare oplevelse af at være et lille 2-årigt barn imponerer og overbeviser. Når man kigger ned kan man se sin krop iklædt en blå pyjamas med store gule sole og stjerner, se ens små fødder løbe over gulvtæppet. Ens allierede er en bamse, der bliver det betryggende holdepunkt i en uhyggelig og ukendt verden, og som hviskende hjælper én på vej og fortæller en hvad man skal gøre. Når man krammer bamsen, lyser det lidt op i det ellers mørke univers, og det uhyggelige soundtrack fortrækker lidt.

Jeg mødte fire repræsentanter fra Krillbite-holdet på Københavns Hovedbanegård en regnfuld onsdag eftermiddag. De er på vej til Nordic Games Conference, hvor de er nomineret i kategorien Nordic Game Indie Sensation, med et af deres andre spil, The Plan (kan hentes gratis på Krillbites hjemmeside). Jeg spørger Martin Mathiesen Kvale, lyddesigner på Among the Sleep, hvordan de vil gribe fat i spillerne og hive dem ind i den 2-åriges univers: ”Lyden er utrolig vigtig i Among the Sleep, som barn lyder alting større, lyd sætter hele stemningen i spillet”. Adrian Tingstad Husby, PR, fortsætter ”Immersion er essentielt for spillet, spilleren skal føle han er i barnets rolle, eller vil spillet simpelthen ikke virke”.

Stemning og atmosfære er virkelig essentielt for oplevelsen i Among the Sleep. Her er nemlig ingen våben og ingen vold. Hvis man møder monstre, og det gør man! Gælder det om at gemme sig, løbe væk eller bruge miljøet på en kreativ måde. Den grundlæggende spilmekanik er primært centreret omkring fysiske puzzles, som man fx kender det fra Amnesia (se boks). Adrian fortæller ”Alt hvad det giver mening at interagere med har vi inkluderet i spillet, alting er meget håndgribeligt, du kan klatre op af alting og åbne alle døre. Det er virkelig noget der hiver én ind i universet”.

For yderligere at gribe spilleren og trække dem ind i spiluniverset, har Kickstarten haft et stretch goal om fuld implementering af Virtual Reality-brillerne Oculus Rift, i sig selv resultatet af en Kickstarter-kampagne. Oculus Rift brillerne har en skærm til hver øje, der udfylder hele ens synsfelt og reagerer øjeblikkeligt på hovedbevægelser. Karoline Oppedal Aske, concept artist på spillet, har prøve brillerne: ”De er fantastiske, det virker bare ægte”, Adrian supplerer ”brillerne kan både registrerer hovedets bevægelser, men også din overkrops, så du fx kan læne dig frem og kigge rundt om hjørner”.

Mange spil er blevet finansieret på Kickstarter på det seneste, men ofte er det et kendt og elsket spilfranchise, nogle legendariske spildesignere eller en kombination af de to, der har fået pengene til at rulle ind. Krillbite er et nyt firma med uprøvede folk der laver et originalt spil. Jeg spørger holdet hvorfor de tror de fik succes med deres kampagne. ”Det er konceptets skyld, at vi fik finansieret spillet på Kickstarter” fortæller Adrian, ”folk forstår konceptet lige med det samme når man fortæller dem om det”. ”Du kan i virkeligheden opsummere hele spillet med én sætning, som fanger folk med det samme”, supplerer Martin: ”Du spiller som et 2-årigt barn alene i et horrorspil!”.

Det hjælper selvfølgelig også, at man modsat mange andre spil på Kickstarter allerede nu kan se spillet i funktion. Man kan nemlig allerede nu prøve at spille en såkaldt Alpha-udgave af spillet, som kan hentes fra Kickstarter-siden. I Alpha-udgaven kan du spille noget af det første level (af i alt seks) i huset hvor barnet vågner. Her afsløres det også, at man kommer langt væk hjemmefra i en montakesekvens til slut, der afslører en række meget eksotiske og fantastiske omgivelser. Krillbites børnemareridt er yderst forførende, det er et koncept man med det samme kan se potentialet i. Det bliver spændende at se om det også holder til et helt spil, og om der bliver anden interaktion end at hive stole hen til døre og bruge skuffer som trapper. Èn ting er sikkert, det bliver et særdeles uhyggeligt spil, som vi glæder os til spille næste år.

I samme genre

Amnesia: The Dark Descent

Der er ikke meget der minder om Among The Sleep derude. I de fleste horror spil, er der som regel et stærkt action-element og masser af splatterscener, og det er de færreste hvor man spiller et 2-årigt barn. Amnesia fra 2010 brugte dog samme psykologiske horroreffekt, hvor ens forestillingsevne er ens værste fjende, hvor man måtte flygte fra monstrene i stedet for at skyde dem, og hvor gameplayet primært bestod af fysisk manipulation af ens miljø. Among the Sleeps åndelige ophav. Fortsættelse Amnesia: A Machine for Pigs, skulle være lige om hjørnet.

Asylum

Asylum er et argentinsk point-and-click adventurespil, finansieret på Kickstarter i februar, med kraftig inspiration fra horrorforfatteren H. P. Lovecrafts univers. I spillet går man på opdagelse i et tilsyneladende forladt sindssygehospital, som selvfølgelig viser sig slet ikke at være forladt i virkeligheden, og meget mere vil Senscape ikke røbe. De har lavet et enormt hus med omkring 100 forskellige, og utroligt detaljerede værelser at udforske. Her er ikke nogen actionscener, men det bliver sandsynligvis en foruroligende rejse alligevel.

The Vanishing of Ethan Carter

Et såkaldt Weird Fiction Horror-spil (kalder udviklerne det), hvor man spiller en detektiv med paranormale evner, der undersøger en sag om en kidnappet dreng. Som i Among the Sleep, er der ingen kamp, og spillerinddragelse er førsteprioritet. Det er et spil om opdagelse og udforskning, der vil ikke være vildt komplekse puzzles, men derimod foruroligende opdagelser. Det planlægges også at implementere Virtual Reality-brillerne Oculus Rift. Spillet forventes at udkomme i år til pc, og bliver udviklet af spilfirmaet The Atronauts.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *