Når bægeret er fuldt. Interview med Brad Muir.

Bragt i Gameplay Magazine august, 2013

Massive Chalice, Gameplay 08 2013

 

Minder om:

 

XCOM: Enemy Unknown (Firaxis, 2012)

Firaxis reboot af det klassiske tur-baserede spil fra 1994 er den direkte inspirationskilde til Massive Chalice. I XCOM styrer man en organisation der skal beskytte Jorden mod angreb fra rumvæsener. I den strategiske del bygger og udvider man baser, forsker i ny teknologi, træner sine soldater og bygger nye våben og fly. I den taktiske del, tager man sit hold ind og udrydder rumvæsenerne. De soldater der overlever, bliver bedre og bedre og kan opnå forskellige specialiseringer.

Wasteland 2 (Inxile, finansieret på Kickstarter 17. april 2012)

InXiles første spilsatsning på Kickstarter (efterfulgt af Torment: Tides of Numenera, omtalt i forrige nummer). Det er godt nok ikke fantasy, men en postapokalyptisk verden. Som Massive Chalice er kampsystemet turbaseret, og ens hold bliver bedre og bedre, jo længere tid de overlever. Er et af mange tur-baserede taktiske spil der er kommet igennem Kickstarter for nyligt, heriblandt Shadowrun Returns og Jagged Alliance. 

Heroes of Might & Magic-serien (New World Computing, The 3DO Company, Ubisoft)

I Heroes of Might & Magic-serien, styrer du et dit rige i den strategiske del, hvor du samler ressourcer og skatter, udvider dine byer og producerer nye tropper. I den taktiske del kæmper du på et fastfrosset kort med dine tropper og mytiske væsener mod fjendens tropper. Din helt deltager ikke direkte i slaget, men hans stats hjælper dine tropper og han kan påvirke slaget med magi. Langsomt udvider du kontrollen over flere og flere byer og produktionsmidler.

Når bægeret er fuldt

Forestil dig XCOM: Enemy Unknowns tur-baserede taktiske spilsystem, i en episk fantasy-verden, med slægter, royale bryllupper og intriger som i tv-serien Game of Thrones og du har Double Fine Productions nye spilsatsning på Kickstarter: Massive Chalice.

Double Fine Productions skød for alvor finansieringen af computerspil på Kickstarter i gang, tilbage i februar 2012, med deres adventurespil Broken Age. Kampagnen havde et mål på 400.000 dollars, men endte med at indkassere over 3,45 mio. dollars. og blev det højest finansierede spil på Kickstarter, indtil for nyligt. Hovedmanden bag Double Fine og Broken Age er Tim Schafer, som er i fuld sving med at lægge sidste hånd på spillet, der er sat til at udkomme 3. kvartal i år. Det er derfor heller ikke ham der er Lead Designer på Massive Chalice, men Brad Muir, der også var Lead på Brütal Legend, projektleder på Iron Age, og programmør på Psychonauts, alle fra Double Fine.

Strategien er den samme som InXiles, som også skød en ny Kickstarter-kampagne i gang for Torment: Tides of Numenera inden Wasteland 2 var færdigt. Når en spilproduktion når hen i sin slutfase, er dem der har været med til at udvikle konceptet og skrive spillet, frigjort. Derfor vil et spilfirma ofte overlappe sin produktioner, for at bruge personalet bedst muligt.

I Massive Chalice styrer man et kongerige i en fantasyverden der er truet af en dæmonisk hær. Som udødelig konge eller dronning, skal man sørge for at holde slægten stærk, indgå fordelagtige ægteskaber og forske i nye teknologier. Når det kommer til kamp starter den taktisk del af spillet, hvor man i et tur-baseret system, skal nedkæmpe dæmonerne med sin helte. Vi har talt med Brad Muir om Massive Chalice.

Om ideen Massive Chalice siger Muir: ”Jeg har haft ideen til Massive Chalice i lang tid! Det er baseret på det originale X-Com og Final Fantasy Tactics. Jeg har altid elsket strukturen i X-Com, og har gerne ville lege med det i en fantasyverden. Jeg troede bare ikke at det var den slags idé, som en udgiver gad at finansiere. Så da det så ud som om mit sidste spil ikke ville blive finansieret den vej, nævnte jeg det for Tim (Schafer – red.) og han kunne godt lide det, og syntes det ville være perfekt til Kickstarter!”

Spillet er delt op i en strategisk, hvor man styrer sit kongerige, og en taktisk del, hvor man kæmper mod fjenden, Muir uddyber. ”I den strategiske del, vil du, som udødelig hersker over riget, holde øje med kongeriget fra et stort top-down kort. Tiden vil være pauset på kortet, så du kan træffe dine beslutninger – hvordan vil du bruge dine ressourcer? Hvilke helte vil du pensionere fra krigen så de kan få børn? Hvilken teknologi vil du investere i? Når du har truffet dine beslutninger, sætter du gang i The Epic Timeline og årene passere i riget. Du bliver afbrudt når der indtræffer særlige begivenheder: Børn bliver født, helte dør af alderdom, en ny teknologi er færdigforsket, eller dæmonerne angriber et vigtigt sted i riget. Disse angreb vil føre dig direkte til den taktiske del med dit heltehold!

I den taktiske del kæmper du slag mod dæmonerne med dit lille hold af helte. Området vil være stort, så du bliver nødt til at gå på opdagelse. Jeg kan virkelig godt den følelse af ”søg og udslet” som de taktiske slag i XCOM giver dig, så vores fokus i det taktiske spil er fog of war, line of sight og højde. Jeg tror at denne kombination vil give os en høj taktisk kompleksitet.

Heltene man styrer vil sandsynligvis være klassebaserede, med en blanding af nærkampskrigere og krigere med rækkevidde. Vi vil gerne inkludere magi i spillet, men jeg tror det skal være ret specielt og sjældent, så det føles specielt, når man bruger det. Vi vil gerne undgå de sædvanlige standard fantasytroper, og derfor ikke have skæggede gamle troldmænd kaste magic missile og fireball. De ideer jeg virkelig godt har kunnet lide indtil videre er de mærkelige – blodmagi og tidsmagi er ting der ikke er blevet gjort så meget før!”

Ens modstander i spillet er en dæmonisk hær: ”Vi er stadig i præ-produktion, så vi har ikke endeligt besluttet os for hvordan disse dæmoner vil være! Vi vil bestemt gerne lade os inspirere af de uhyggelige designs som fx Guillermo del Toro bruger, i stedet for blot at bruge fantasyvæsener som man kender det fra Tolkien og højfantasy-universer.”

Massive Chalice har for længst nået sit økonomiske mål på Kickstarter, og har rundet millionen. Denne gang har Double Fine ikke lagt så meget fokus på fysiske belønninger til backers, en t-shirt og et fysisk spil er det begrænset til. Det betyder at en større del af de penge der bliver skrabet sammen går direkte til spiludviklingen i modsætning til Broken Age. Der er heller ikke sat stretch goals for Massive Chalice, Muir forklarer: ”Det føltes ikke rigtig for et spil så tidligt i præ-produktionen. Vi ville være sikre på at koncepterne i spillet var oppe til diskussion hele vejen igennem, og hvis man først har lovet en feature, er det svært at skære den væk igen”.

Massive Chalice vil have stort fokus på slægt og arv. Når ens helte bliver pensioneret fra slagmarken, kan de efter et succesfuldt ægteskab, begynde at få børn. Børnene vil arve deres forældres specielle egenskaber. Under kamp vil ens forfædre komme en til hjælp, når man udstyrer sine helte med unikke og magtfulde slægtsrelikvier. Hvad det massive bæger, der ligger titel til historien, vil Brad Muir ikke røbe endnu: ”Bægeret er en del af historien, men tingene er stadig ved at udvikle sig, stay tuned!”

Som store fans af XCOM-spillene, ser vi meget frem til at Massive Chalice, som har gode chancer for at blive et ligeså fantastisk og tidsslugende spil som XCOM: Enemy Unknown.

Christian Jess Rasmussen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *